Menu Sluiten

Forum

5 bak in een 1500
 
Notifications

5 bak in een 1500  

 
Rolf Engelsman
(@rolfengelsman)
Lid

Zijn er mede forumers met ervaring in het inbouwen van een Frontline 5 bak?
Volgende week krijg ik hem binnen en ben benieuwd of er nog haken en ogen aan de inbouw vast zitten.
Op www.gt6.ca heb ik reeds gelezen dat bij een GT6 het geen straight forward job is. Volgens Ed van Frontline is het voor de Spit wel een simpel bolt on job.
Wie o wie is mij voor gegaan en heeft tips en trucs?

Citaat
Geplaatst : 24-07-2011 5:20 pm
Rolf Engelsman
(@rolfengelsman)
Lid

Na anderhalve dag sleutelen zit mijn 5 bak erin. Was niet de "bolt on job" zoals beloofd, maar wel goed te doen. Er zat een verkeerde inbouw handleiding bij en daar kwam ik gisteravond achter. Zonder op mijn horloge te kijken Frontline gebeld en er was nog iemand aanwezig die mij telefonisch verder hielp. 1 minuut later had ik een pdf op mijn email binnen en kon ik weer aan de slag. Om 23.00 uur zat de bak erachter en vond ik het wel genoeg voor 1 dag. Vandaag weer verder gegaan en nadat alles vast zat voorzichtig geprobeerd of ie het doet. Paniek in de tent: totaal geen koppeling aanwezig. Het pedaal niet in te trappen. Direct weer met Frontline gebeld. Er waren drie opties: plaat verkeerd om gemonteerd, te veel speling op het pedaal of de slave te diep gemonteerd. Alles van mijn koppelingssysteem heb ik twee jaar geleden vervangen dus speling oid zou ik niet mogen hebben. Koppelingsplaat zat volgens mij goed, dus bleef de slave over. Slave losgeschroefd en wat verder naar achteren gemonteerd. 1 keer trappen en weer zat het pedaal vast. De monteur van Frontline die nog steeds aan de telefoon zat en tips en trucs had vroeg of ik de slave super tight had vast gezet. Ja, dat had ik. Doe maar iets losser zei hij. Ik draaide de imbus iets losser en hoorde een kloing. He, het pedaal zat niet meer vast. In de versnelling draaide het vliegwiel mee bij heen en weer schuiven. Dat leek goed. Gestart en koppeling in, eerste versnelling gekozen, koppeling los en gaan. Ik was zo blij als een kind na bijna twee dagen sleutelen. Aanstaande zaterdag ga ik op vakantie met de Spit, dus dat wordt genieten van mijn 5 bak. De eerste indruk is zeer goed. Veel directer en preciezer schakelen. Veel minder lawaai van de bak en uiteraard veel minder toeren. Zoals wij hier zeggen: kost een paar centen maar dan heb je ook wat 😉

p.s. de PI is onderweg

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-08-2011 3:24 am
fournier
(@fournier)
Lid

Gefeliciteerd man, dat deze onderneming je (ook) weer goed afgegaan is. Het is toch een heel avontuur om zoiets ter hand te nemen, waarbij je over allerlei aspecten in het duister tast. Moedig. Maar wel zweten weer. Is het niet van de krachtinspanning dan wel van de mentale benauwdheid. Prachtige ervaring weer, dat we als amateurs de neiging hebben om alle schroefjes en boutjes veel te vast te draaien. 'Hoe vast moet het'?

Jazeker, aan het geluid van de bak kan je horen dat er tussen de jaren waarin ze ontworpen zijn een heel eind zit. De afwerking van de tandwielen is zoveel beter en de lagering is ook van een andere kwaliteit. En in ons vlakke landje hebben we helemaal niet zoveel motortoeren nodig om 'op gang' te blijven. Die enkele keer dat we 'in de bergen' rijden begrijpen we pas waar al die omwentelingen van de krukas goed voor zijn. Het ligt dus vor de hand dat eigenlijk iedereen het er mee eens is dat je op een Spitfire een overdrive moet hebben. het enige alternatief is eigenlijk een GT6 differentieel wat een aanmerkelijk kleinere overbrenging heeft, waarmee je ongeveer zo'n stap in toerental naar beneden kunt doen als met een OD.

Ik heb nog wel eens gedroomd over het inbouwen van een LT77 transmissie uit een SD1. Dat is ook een tamelijk 'dun' bakkie wat misschien wel tussen de chassisbalken past. maar, je zit dan meteen met het koppelingshuis. Het enige voor de hand liggende laternatief is dan een O-series motor, zoals die in de laatste Marina's ligt (1700 cc). Dat is een korte slag motor die je dus lekker op toeren kunt rijden. Met de LT77 bak erachter zoals die in de SD1 tweelieter ligt en dan wel met het differentieel uit de zescylinder wagens van het SD1 type. Blijft toch aardig in 'de familie' dan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2011 2:45 pm
Rolf Engelsman
(@rolfengelsman)
Lid

Zo, weer terug van vakantie. Een kleine 3000 kilometer met de Spit gereden. Waarvan 2500 open. Wat een genot zo'n 5 bak. Zeer direct en precies schakelen en 3000 toeren voor 100 km/u. Volgende probleem heeft zich ook al aangediend: het differentieel. Die hoor ik nu zingen. Voorheen door de herrie van de oude bak heb ik die dus nooit gehoord. Ach ja, een probleemloze Spit is een utopie denk ik dan maar. Misschien dat er wel differentieels te koop zijn die ook wat meer pk's aan kunnen. Is weer een leuke uitdaging.

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-08-2011 7:06 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dat moet een lekker gevoel zijn, zo'n tocht en dan helemaal tevreden en zonder brokken thuiskomen. Wat het diff betreft; die van de Spitfire zijn best sterk en kunnen ook echt wel meer vermogen verwerken. Het klokhuisje kom je ook in zwaardere wagens met meer motorvermogen tegen. Ik denk dat het je meer genoegen verschaft wanneer je het diff serieus laat reviseren. Daarom wijs ik je op Hans Friederich in Zevenbergen. Hij heeft zijn werkzame leven lang in de tandwielkasten gezeten (garantie en revisie) en heeft er plezier in om klokhuisjes weer helemaal gaaf af te leveren. Hij rijdt zelf een GT6. Je kunt contact met hem krijgen door zijn naam aaneen te schrijven met een punt ertussen en dan apestaartje freeler.nl

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-08-2011 4:04 pm
Ben Wolters
(@ben-woltersunilever-com)
Lid

Heeft er iemand ervaring met een GT6 differentieel gemonteerd op een Spitfire 1500? Wil dit toepassen om toerental van opgevoerde 1500 motor te reduceren, weet dat een overdrive hierook voor geschikt is maar deze is erg duur!

fournier schreef:

Gefeliciteerd man, dat deze onderneming je (ook) weer goed afgegaan is. Het is toch een heel avontuur om zoiets ter hand te nemen, waarbij je over allerlei aspecten in het duister tast. Moedig. Maar wel zweten weer. Is het niet van de krachtinspanning dan wel van de mentale benauwdheid. Prachtige ervaring weer, dat we als amateurs de neiging hebben om alle schroefjes en boutjes veel te vast te draaien. 'Hoe vast moet het'?

Jazeker, aan het geluid van de bak kan je horen dat er tussen de jaren waarin ze ontworpen zijn een heel eind zit. De afwerking van de tandwielen is zoveel beter en de lagering is ook van een andere kwaliteit. En in ons vlakke landje hebben we helemaal niet zoveel motortoeren nodig om 'op gang' te blijven. Die enkele keer dat we 'in de bergen' rijden begrijpen we pas waar al die omwentelingen van de krukas goed voor zijn. Het ligt dus vor de hand dat eigenlijk iedereen het er mee eens is dat je op een Spitfire een overdrive moet hebben. het enige alternatief is eigenlijk een GT6 differentieel wat een aanmerkelijk kleinere overbrenging heeft, waarmee je ongeveer zo'n stap in toerental naar beneden kunt doen als met een OD.

Ik heb nog wel eens gedroomd over het inbouwen van een LT77 transmissie uit een SD1. Dat is ook een tamelijk 'dun' bakkie wat misschien wel tussen de chassisbalken past. maar, je zit dan meteen met het koppelingshuis. Het enige voor de hand liggende laternatief is dan een O-series motor, zoals die in de laatste Marina's ligt (1700 cc). Dat is een korte slag motor die je dus lekker op toeren kunt rijden. Met de LT77 bak erachter zoals die in de SD1 tweelieter ligt en dan wel met het differentieel uit de zescylinder wagens van het SD1 type. Blijft toch aardig in 'de familie' dan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-09-2011 3:42 pm
leondewit
(@leondewit)
Lid

Op de site van Frontline lees ik dat het een 5-bak van Ford is voor de Spit 1500. Weet iemand om welk (Ford) type bak het gaat? Is dat een vroege Fiesta of Escort bijvoorbeeld? Lijkt me een waanzinnige upgrade!

Alvast dank voor uw reacties!

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2012 2:15 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, dat is lekker likkebaarden! Op de site van Frontline vind ik wel een aanbieding voor de spitfire 1500 -t15sshkT- , maar geen nadere beschrijving -zoals voor de 'Spridget' bijvoorbeeld- Maar goed, ik lees daar voor een complete set met bak 1486,52 pond. Dat is -berekend- € 1844,32. Vraag is hoeveel jouw bank vraagt voor 1500 pond, dat is allicht meer dan het berekende bedrag. Frontline hanteert zelf een nog hogere wisselkoers. Dan zijn dit bedragen zonder VAT, hoe hoog is de btw in Engeland?
Nu is het bekend dat de staart van die Ford bakken korter is dan die van de Triumph bakjes. De pook komt dus een stuk verder naar voren in de tunnel. Dat mag je zelf oplossen hoe je dat fikst. Ook de afsteuning van die Ford bak komt dus naar voren in het chassis. Daarvoor zit er een aangepaste montageplaat met bijbehoren in het pakket. Ook heb je een langere aandrijfas nodig, denk ik. Die moet je erbij kopen of bij Terberg in Ijsselstein laten maken.
In het pakket zit een aangepaste achterplaat voor het motorblok waar het op de Ford bak passende koppelingshuis op past.
Het is me niet duidelijk of in het pakket een aangepaste koppelingsplaat zit en of daar een bijpassende drukgroep bij hoort.
Dan lees ik over minimale aanpassingen van het chassis. Je moet hier en daar er wat van af zagen -liefst met een electrisch aangedreven ijzerzaag- en er moeten enkele nieuwe gaten in het chassis geboord worden. Dat is dus in het chassisgedeelte waar de grootste buigkrachten worden verwerkt.
Frontline biedt een regel lager ook een starterkit aan -t15startsT-. Als ik het goed begrijp zit daar dus niet een -gereviseerde- en aangepaste bak bij. Die koop je dus tweedehands zelf voor een lager bedrag. Die bak moet je dan eigenlijk laten reviseren.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2012 4:03 pm
Share: