Forum

Warme motor hapert en slaat af  

  RSS

R. De Boom
Member
Lid geworden: 2 jaar  geleden
Berichten: 7
10/05/2016 11:26 pm  

hallo allemaal,

Mijn naam is Ronald de Boom uit Hellevoetsluis en ik heb een groene spitfire MKIII uit 1968. Ik ben bezig om samen met iemand de auto weer goed te krijgen maar loop nu tegen het volgende aan:

De auto start zonder problemen en loopt mooi, maar na zo'n 2-3 kilometer houdt hij in als ik gas geef en slaat op een gegeven moment af. Ik krijg hem dan wel weer gestart (stationair)maar als ik gas geef slaat hij weer af.De puntjes, verdeelkast, benzinepomp en carburateur zijn vervangen, benzinetank is schoon en ook heb ik de dop al losgehaald van de tank. Ik lees op internet wel over een hitteschild of bobine, maar wellicht weet iemand met mijn beschrijving direct wat het is.

met vriendelijke groet, Ronald

de


ReageerCitaat
ben
 ben
Member
Lid geworden: 7 jaar  geleden
Berichten: 111
12/05/2016 11:32 pm  

Hoi Ronald

Het blijven wonderbaarlijke dingen die spit's. Ik begrijp dat je mk3 een carborateur heeft, dat lijkt me een ieder geval eenvoudiger dan twee.

ik zou de moeren van het spruitstuk eens aandraaien ik weet zo snel niet met welk moment maar dat is wel te vinden. Heb zo'n ervaring, dat als het blok warm wordt er lekkages optreden en veel valse lucht aanzuigen.

gr Ben


ReageerCitaat
henkh
Member
Lid geworden: 7 jaar  geleden
Berichten: 299
13/05/2016 12:22 am  

Zoek op het forum maar eens naar 'vapour lock'. Ik heb zo'n idee dat dat het is.

Groet Henk


ReageerCitaat
R. De Boom
Member
Lid geworden: 2 jaar  geleden
Berichten: 7
13/05/2016 2:50 am  

Ik zal beide tips proberen, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb een weber gemonteerd, om de su' te kunnen reviseren. Ik ben niet heel technisch dus ik moet het al doende leren. Ik vind het overigens wel erg leuk allemaal! Nogmaals dank. wordt vervolgd....

groet van Ronald


ReageerCitaat
geertpaul
Member
Lid geworden: 7 jaar  geleden
Berichten: 26
13/05/2016 10:50 am  

Beste Ronald,

Zou 'vapour lock' kunnen zijn. Zelf heb ik een 1500 en tussen de carburateurs en inlaatspruitstuk een hitteschild gemonteerd. Je kan bij de diverse onderdelen handelaren kijken of er ook een hitteschild voor de Mk3 is (voor de SU carburateurs)'en mogelijk ook de motorschotten. Anders is een snelle oplossing door ook een van de TAC leden te bellen. Als die een oplossing hebben, want wellicht is er meer aan de hand (combinatie van factoren), kun je dat antwoord natuurlijk weer op het forum zetten zodat anderen er ook wat aan hebben.
Succes!
Groeten,
Geertpaul Weeda


ReageerCitaat
R. De Boom
Member
Lid geworden: 2 jaar  geleden
Berichten: 7
14/05/2016 2:26 pm  

Gisteren kwam ik erachter dat de extra geplaatste benzinefilter vuil was en ook maar een klein beetje gevuld. Ik heb deze vervangen en zie in de nieuwe filter ook vervuiling. De auto heeft 22 jaar stilgestaan en de tank is schoongemaakt en gespoeld maar blijkbaar niet goed genoeg. Vrijdag ga ik in ieder geval kijken naar de tank en benzineleiding tot aan de benzinepomp. Ik weet niet zeken of de verschijnselen die ik heb beschreven, passen bij deze vervuiling maar dit moet sowieso worden opgelost. Nogmaals dank voor het meedenken en...wordt vervolgd.

groet van Roon


ReageerCitaat
jodokus
Member
Lid geworden: 7 jaar  geleden
Berichten: 231
14/05/2016 2:54 pm  

Ronald,
Je geeft aan dat het probleem na 2 tot 3 km ontstaat. ik vraag me af of er dan al zo veel warmte aanwezig is voor een vapour lock. Maar het plaatsen van hitteschild is simpel en kan je die optie in ieder geval afstrepen. Je schrijft dat je tijdelijk een Weber hebt gemonteerd. Zat er voorheen dan ook geen hitteschild en waren er toen met de SU ook geen problemen?
Ronald


ReageerCitaat
jan de jong
Member
Lid geworden: 7 jaar  geleden
Berichten: 116
14/05/2016 3:21 pm  

Hallo Ronald

Mijn advies is om eerst een externe benzinetank in de auto te plaatsen (gedeeltelijk) gevuld met benzine , en dan met een slang aansluiten op de benzinepomp

Ga hierna maar lekker test rijden je zult hiervan versteld staan. Ga hierna de benzinetank en de leidingen opnieuw chemische reinigen om verdere schade aan de motor te voor komen.

Groetjes

Jan de Jong


ReageerCitaat
R. De Boom
Member
Lid geworden: 2 jaar  geleden
Berichten: 7
14/05/2016 5:16 pm  

Hoi,

zover ik weet zit er geen hitteschild en zijn de problemen na het opknappen plotseling ontstaan bij een rit en daarna niet meer weggegaan.zoals gezegd ben ik niet heel technisch van huis uit en in de leerstand. Ik vind het niet leuk, maar geniet wel van het zoeken naar een oplossing en het leren kennen van mijn auto!


ReageerCitaat
R. De Boom
Member
Lid geworden: 2 jaar  geleden
Berichten: 7
14/05/2016 5:18 pm  

De tip om een aparte benzinetank te monteren ga ik zeker proberen. Ik kan daarmee alvast eea uitsluiten. Dank!


ReageerCitaat
Daan Snijders
Member
Lid geworden: 6 maanden  geleden
Berichten: 7
19/09/2016 7:04 pm  

Ik heb ook een MK3 uit 1968 (net een paar weken), en had het zelfde probleem...

De oplossing voor mij was echter heel eenvoudig...boutje aan verdeler waar de massa van verdeler grondplaat aan vast zit, zat los. Na vastdraaien was het probleem bij mij verholpen.....


ReageerCitaat
  
Bezig



Powered by WordPress