Forum

Koelbuis in cylinderkop 1147 cc motor  

RSS

E.Brouwer
Member
Lid geworden: 3 jaar  geleden
23/02/2017 10:10 am  

Hallo,

Ik heb een 1147 cc motor (vroege Spitfire4 ofwel MkI) waarvan ik de cylinderkop heb vervangen. De oude was al een keer gerepareerd (gebarsten en vaak gevlakt door vorige eigenaar, maar lekte nu toch) dus ik heb via een motorrevisie bedrijf een nieuwere op de kop kunnen tikken. In de oude kop zit in het koelkanaal een buis (van koper/brons) welke vlgs het handboek voor de distributie van het koelwater in de kop zorgt. In de "nieuwe"zit er geen. Nu is mijn vraag zou ik deze over moeten zetten of is dit niet nodig? Ik heb geen nieuwe/vervangende kunnen vinden bij de meest gangbare onderdelen aanbieders, dus het wordt overzetten of niet. En de buis in de oude kop zit erg vast. En ik weet ook niet of op alle koppen (afhangend van het type) deze buis moet worden aangebracht. Wellicht weet iemand hoe dit zit met de serie nummers...

De nieuwe kop is waarschijnlijk wel van een ander type Spit geweest (Mk2 of 3). Ik kon op verschillende forums wel wat opmerkingen zien dat ergens tussen de eerste vroege generatie Mk1 (welke ik heb) en de latere 1147 cc motoren er in de kop eea is veranderd mbt het koelwater distributie. Of mijn nieuwe kop dit nu heeft of de buis toch nodig heeft is mij niet duidelijk.

Ik heb over dit onderwerp niet veel kunnen vinden, dus elk advies is welkom.

De foto die ik hierbij voeg is niet van mijn kop, maar vergelijkbaar (van een Engels forum). Zodat het duidelijk is waar ik over praat.  

Al vast bedankt voor de feedback,

Ernst.

ReageerCitaat
E.Brouwer
Member
Lid geworden: 3 jaar  geleden
24/02/2017 9:47 am  

Even een update: Na veel zoekwerk op het internet heb ik op een Italiaanse site een oude Triumph service bulletin (uit 1966) gevonden die antwoord gaf op mijn vraag. Ik heb deze aangehecht voor als ooit iemand hetzelfde probleem tegenkomt. In 1966 hebben ze de koelkanalen van de cylinderkop veranderd waardoor de distributiebuis niet meer nodig was. Om er achter te komen welk type je hebt (vooral belangrijk voor Mk1 autos) kijk je naar het aantal (vries)doppen aan de zijkant van de kop (achter cylinder 4). Zitten er 2 stoppen dan is de buis niet nodig, zit er 1 dan dus wel.

Mijn nieuwe kop is van een late Mk1, en heeft de buis niet nodig... scheelt weer, want ik kreeg hem echt niet uit mijn oude kop.

Dus bij deze heb ik mijn Eigen vraag beantwoord.

Ernst.

ReageerCitaat

Bezig