Wordt lid om van het forum gebruik te kunnen maken

Als je nog geen lid bent van de Triumph Spitfire Club, dan kun je alleen berichten lezen op het het forum. Als lid kun je ook berichten plaatsen. Als je lid wilt worden kijk dan op deze pagina.

Als je wel lid bent klik dan rechtsbovenin op inloggen om het forum te kunnen gebruiken.

 

 
ForumForumTriumph Spitfir...Triumph Spitfir...ElectrischElectrischWerking startmotorWerking startmotor
Vorige Vorige
 
Volgende Volgende
Nieuw bericht
 19-4-2010 20:28
 
Beste allemaal,

Ik heb afgelopen weken een nieuwe startmotor gekocht en ingebouwd, retour naar de leverancier, weer ingebouwd maar het probleem blijft en is als volgt:

Startmotor uitgebouwd en van 12 Volt voorzien zie ik de as mooi ronddraaien en het tandwiel over de as naar binnen schieten. Blijft geen enkele maal hangen en loopt soepel zonder haperen. Startmotor ingebouwd en dan gaat het twee of drie keer mis voordat hij de starterkrans oppakt. Alles is nieuw vanaf de accu t/m de startmotor. ( solonoid, kabels en startmotor).

Vraag 1)Waar ligt dat nou aan?
Vraag 2) bij het activeren van de startmotor vliegt het tandwiel via een " wokkel" (weet geen andere naam) naar binnen toe. Het tandwiel maakt dus een draaiende beweging. De starterkrans staat op dat moment stil. Dan zou je zeggen dat de kans dat de beide tandwielen perfect in elkaar pakken toch redelijk klein is?

Ronald, Spit 1500




No trees were cut down by sending this reply, the truth is only a few electrons were terribly inconvenienced.
Nieuw bericht
 19-4-2010 22:15
 
Hallo, Als ik het verhaal lees wat je allemaal al hebt gedaan zou ik eens naar de starterkrans kijken of hier geen bramen aan zitten.
Dit kan veroorzaakt zijn door het oude ronsel van de oude startmotor waardoor het nieuwe ronsel niet goed in de starterkrans schuift.
Succes Cees

Nieuw bericht
 19-4-2010 23:19
 
beste jodokus,
de kans dat de speciaal gevormde tanden van het ronsel misgrijpen op de starterkrans is erg klein.
ze draaien er als het ware zo in omdat ze afgeplat zijn aan de voorkant en al draaiende,zouden ze tegen tand komen direct weer de volgende opening in de starterkrans vinden.
ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt dus moet er wel iets met de montage of iets dergelijks aan de hand zijn.
zitten de afstandsringen er wel tussen?
want anders kan het tandwiel niet in de starterkrans aangrijpen.
groet cor

Nieuw bericht
 20-4-2010 9:51
 
Beste Cor,
De schijf van ca. 1 cm dikte zit ertussen. Het enige verschil tussen de oude startmotor en de nieuwe is dat bij de oude startmotor het ronsel veel makkelijker over de as loopt. Bij de nieuwe startmotor gaat dat wat stroever. ( bij het loslaten gaat hij net niet op eigen kracht helemaal terug in de beginstand) Net alsof er wat te dik vet op zit. Maar de kracht van de startmortor overwint dit beetje weerstand volgens mij. Ik neem maar weer eens contact op met de leverancier. Een tweede optie is om de oude startmotor te laten reviseren.

Voor zover ik heb kunnen zien zij de tanden op de starterkrans zonder bramen of andere beschadigingen dus daar ligt het niet aan. Wel waren bij de oude startmotor de tanden van het ronsel enigzins ingesleten.

Ronald

No trees were cut down by sending this reply, the truth is only a few electrons were terribly inconvenienced.
Nieuw bericht
 20-4-2010 12:56
 
Omdat deze bendix werkt ten gevolge van de massa traagheid, is het zaak de onderlinge wrijving van de onderdelen zo gering mogelijk te maken.
Koop bij de Brezan een spuitbus met ontvetter en maak de buitenkant van de worm vetvrij en de worm in de binnenzijde van het blokje waar het tandwieltje uit uitgesneden is. Kijk ook of de holte binnenin het tandwiel wat over de startmotoras gaat ruim genoeg is om zonder weerstand over de as te draaien. Anders met een schuurpapiertje over een stok de binnenzijde van de holte wat 'opruimen'.
Als het 'droog' allemaal soepeltjes om elkaar heen draait, wat lichte olie erop en dan zou de bendix behoorlijk zijn werk moeten willen doen.

fournier

fournier
Nieuw bericht
 20-4-2010 17:09
 
Fournier,

Dat is het proberen waard ...alleen je vergeet te vertellen hoe ik deze twee onderdelen van de as krijg?
Ronald

No trees were cut down by sending this reply, the truth is only a few electrons were terribly inconvenienced.
Vorige Vorige
 
Volgende Volgende
ForumForumTriumph Spitfir...Triumph Spitfir...ElectrischElectrischWerking startmotorWerking startmotor

Home   |   Clubinfo   |   Clubshop   |   Forum   |   Meetings