Wordt lid om van het forum gebruik te kunnen maken

Als je nog geen lid bent van de Triumph Spitfire Club, dan kun je alleen berichten lezen op het het forum. Als lid kun je ook berichten plaatsen. Als je lid wilt worden kijk dan op deze pagina.

Als je wel lid bent klik dan rechtsbovenin op inloggen om het forum te kunnen gebruiken.

 

 
ForumForumTriumph Spitfir...Triumph Spitfir...MotorischMotorischStationair laag na tijd rijdenStationair laag na tijd rijden
Vorige Vorige
 
Volgende Volgende
Nieuw bericht
 14-9-2011 20:19
 

Als je dagelijks gaat rijden met een auto die de laatste jaren weing of niet gereden heeft, dan komen alle onvolkomenheiden in een paar maanden tevoorschijn. Maak je borst maar nat. De motor komt telkens op bedrijfstemperatuur en dus komt alle 'aanslag' in het koelsysteem nu langzamerhand los. Dus, begin maar je koelsysteem te spoelen. Je moet de moeren waarmee de spruitstukken tegen de kop aan geklemd worden proberen aan te draaien. Op foto 2 zie je een van de vier 'banaantjes' waarmee de spruitstukken vast zitten en dan zijn er aan de uiteinden nog twee moeren op draadeinden. Het best gaat het met een dopsleutel met een elleboogje tussen de dop en het verlengstuk. Maar, ik gebruikte ook gewoon een passende ring-steeksleutel. Het vergt wat overleg en behendigheid om dit goed te doen. De uiterste krachtsinspanning die je met één hand op de sleutel / ratel van de dopsleutel kunt uitoefenen is 'vast genoeg'. Als je meer dan 1/8 ste slag kunt aandraaien, moet je dat even melden, want dan is dit een aandachtspunt. Je moet dan over enkele dagen opnieuw voelen of de moeren weer 'los' gelopen zijn. Het kan dan wezen dat de draad van een draadeind kapot is. Ja, je hebt carbs met 'waxstat' sproeiers. De moeilijkheid daarvan is, dat de houder van de 'was' die smelt op den duur gaat lekken. Je doet er goed aan een setje 'gewone' sproeiers te kopen en die erin te zetten. Kan zijn dat je probleem dan over is. Je hebt pseudo K&N filters. Maak ze open was het materiaal wat er in zit zorgvuldig schoon met wasbenzine en sproei wat motorolie over de inhoud, zodat die er wat in kan trekken. Het kan zijn dat de ademhaling van de motor erop vooruitgaat. De filters hangen in de warme luch onder de motorkap en genieten mee van de uitstraling van de uitlaat. Er bestaan 'motorschotten' die vanaf de zijkant van de radiateur naar ondr de accubak lopen. Als je die monteerd, heb je aan de buitenkant van dat schot frissere lucht. En inlaatlucht van een lagere temperatuur bevat meer zuurstof per liter en kan meer benzine verbranden. Je kunt gewoon Euro 95 tanken en zonder toevoegingen rijden. Het enige punt is, dat, als je bij het optrekken in de derde versnlling met plankgas retteketetterdetet hoort, dan moet je de ontsteking iets later stellen totdat je dat niet meer hoort. Het 'raakje' in het kringetje op de volgende foto zit in d ebenzineleiding. Zolang je daar geen benzine uit ziet komen, geen probleem. Bij gelegenheid eens vervangen. Als je in foto 3 de dikke slang bedoeld die vanaf een T-stuk komt, dat is de kachelslang. dDaar kan hoogstens water uit komen. Geen probleem. Volgend ekeer d druppel met je vinger opstrijken en even proeven. Als het toch benzine is, dan lekt het slangetje van de vorige foto en moet je wel direct maatregelen nemen. Het tikkende geluid duidt op het afkoelen van het motorblok, waarbij de uitaatpijpen het warmst zijn geest en het meeste lawai maken. Vandaar mijn hint om even aan de moeren te voelen die het spruitstuk tegen het blok trekken.


fournier
Nieuw bericht
 15-9-2011 14:28
 
 Gewijzigd door wbroekman  op 15-9-2011 16:21:25

Top. Op mijn actielijstje staat nu:

  • Koelsysteem doorspoelen;
  • Moeren van spruitstuk aandraaien;
  • Luchtfilters schoonmaken;
  • Kleur bougies nakijken na ritje;
  • Thermostaat controleren op openingstemperatuur;
  • Waxstat jets vervangen door 'normale'.

En natuurlijk; lezen, luisteren, schoonmaken, leren en rijden ;) Lijkt me voorlopig zat, met een baan en een baby :) Nieuwe informatie die misschien wel, misschien niet handig is: Als het toerental gedaald is tot zo'n 500 toeren (dat geschud van de motor is vast ook niet goed) en ik ga dan de choke gebruiken, dan verzuipt de motor.

Tevens vandaag na een ritje van 20 minuten vanaf een klant nog eens de motorkap opengetrokken en weer wat ontdekt. Namelijk; een loshangend electra-draadje. Zie foto hieronder (klik voor grotere versie), gevolgd door mijn redenatie. Graag bevestigen of weerleggen :) Misschien heeft er niks mee te maken, maar het ligt nu vast in het forum en wie weet heeft over 4 jaar een andere leek er iets aan ;)

Volgens mij is de grote cylinder die je hier ziet de bobine (check?). Er loop een dikke kabel vanaf naar de verdelerkap. Het kleine, donkere (vieze) cylindertje er rechts van, is de condensator (check?) Zoals je kunt zien hangt er een draadje aan de 'condensator' met een kabelschoentje, die los ligt. Lijkt me niet kloppen (check?)

Tevens zie ik op de 'bobine' 4 elektronische aansluitingen (2 links en 2 rechts van de dikke kabel). De aansluiting linksonder (vanaf de voorkant van de motor gezien - niet te zien op de foto want zit achter dikke kabel) is 'leeg' - zit geen kabel aan.

1 + 1 = 2 ? Het losliggende kabeltje van de 'condensator' dient aan dit contactpunt op de 'bobine' te zitten (check?)

Wat ik vervolgens niet weet is of dit met mijn probleem te maken kan hebben. En zo niet, dan vraag ik me af wat het draadje doet, want verder start en loopt de motor best prima. Of is het iets van massa ofzo?

In elk geval, lijkt me fijn als het draadje daar aangesloten zit, waar het hoort. Voordat ik het blind aansluit op dat contactje aan de bobine en kortsluiting maak, toch even een check bij jullie.


Spitfire 1500TC - 1979 - Nieuw-Dordrecht, Drenthe
Nieuw bericht
 15-9-2011 17:07
 
 Gewijzigd door josok  op 15-9-2012 17:13:12

?

Nieuw bericht
 15-9-2011 17:22
 

Heb het plaatje aangepast, vergroten moet nu wel lukken. Heb een Nederlandstalig werkplaatshandboek dus dat moet helpen. Tot zover wordt het me steeds duidelijker!


Spitfire 1500TC - 1979 - Nieuw-Dordrecht, Drenthe
Nieuw bericht
 15-9-2011 21:01
 

Ja, waar die condensator ooit voor gediend kan heben?? Maar, niet voor de ontsteking, alszodanig. Nu zie ik links van je wijsvinger een zwarte draad vanaf de bobine komen; waar gaat die heen? Als het trekken aan de choke bij teruggelopen toerental niet het gewenst effect sorteert, ligt het dus niet aan een 'te arm' mengsel. De kleur van de bougies zal je vertellen of het euvel voortkomt uit een 'te rijk' mengsel bij stationair. Wanneer je de moeren van het spruitstuk echt een paar slagen kunt aandraaien, dan is het mogelojk dat de pakking die er tussen zit intussen vergaan is en er uitlaatgas rechtstreeks het inlaatkanaal van de naastgelegen cylinder ingaat. Je moet dit weekend echt aan de gang jongen! Dat wordt vroeg opstaan.


fournier
Vorige Vorige
 
Volgende Volgende
ForumForumTriumph Spitfir...Triumph Spitfir...MotorischMotorischStationair laag na tijd rijdenStationair laag na tijd rijden

Home   |   Clubinfo   |   Clubshop   |   Forum   |   Meetings